Tuesday, August 2, 2011

my fav musics

Hai! Assalamualaikum & salam sejahtera semua! well as you know, semua org ade muzik dorg sendiri...kehidupan skrg memang amat terikat dgn muzik.. pergi ke mana saja ade je muzik @ irama..kadang2 ianya mengikut rentak kita dan ade yang sebaliknya...bagi sesetangah org, muzik amat sesuai utk meluahkan perasaan mereka..contohnya penulis lirik dan pnggubal lagu..mereka mncipta lagu berdasarkan ape yg mereka rasa dan ape yg mereka nampak melalui panca indera mereka..bukan pnulis lirik dan pggubal lagu je, org biase pun boleh..muzik dgn kehidupan memang tak boleh dipisahkan :)

Hmm..my favourite musics??? banyak kot..hehehe ok lagu/artis pertama yg aku dgr dulu adalah lagu2 dr kumpulan Raihan. Nak kate riak or bajet ckp je tapi apepun memang betul. Lagu dorg memang best walaupun dulu tak berapa paham sgt..dkat cni mak kate aku boleh blajar something dr lagu Raihan tu. Mcm mengucap 2 kalimah syahadah, syukur dan terima kasih kpd Yang Maha Esa, and banyak lagi yg dpt belajar dr lagu2 Raihan.
Raihan

Well masa ke masa..zaman pun berubah..sejak tu aku mula mengenal muzik..yela time tu kan popular dgn kumpulan rock kapak 70, 80, 90-an.. mcm2 muzik time tu aku dgr mcm Alleycats, Exist, Lefthanded, Siti Nurhaliza dan banyak lagi..memang layan laa time tu..hahahaha XD

Alleycats

Exist

Pastu aku beralih ke 1 muzik yg agak advance kot time tu. Kumpulan ni mainkan muzik yg sesuatu yg lain. Cipta lagu yg pelik2 tapi munasabah and boleh diterima pakai. Kumpulan Spider. Layan la gak lagu die. Banyak kot lagu Spider yg aku layan. kalau time LIVE memang gempak la..sampai skrg pun aku still minat lagu dorg Terbaaiiikkk~

Spider


 Usia makin meningkat, bahasa inggeris makin penting..aku plak lemah dlm English ni...haih~ Kawan aku pon ade suggest try dgr lagu bahasa Inggeris mcm lagu dr org barat..try blajar dgn lagu2 tu..ok fine..aku pon try laa 1 lagu..Welcome To The Black Parade - My Chemical Romane....sbelum ni aku ade dgr lgu Helena dr kumpulan yg same gak..best kot..layan laa...bile dgr kawan aku yg tolong translate kan..thanx!! hehehe bkn lagu MCR je, Paramore, Greenday, Muse, Avenge Sevenfold, Bruno Mars, Katy Perry, and banyak lagi....

My Chemical Romance

GreenDay

Paramore

Tu je nak kongsi..hehehehe Kat sini nak bagitau yg semua org ade muzik/lagi/irama/rentak yg berbeza. Kadang2 muzik ade gunanya pada zaman skrg. Anak muda terutamanya..zaman yg serba canggih ni org memang mudah nak dptkan sesuatu mcm muzik..dgn mp3,mp4, handphone, TV, internet and banyak lagi...oleh itu teknologi skrg menjadi perantaraan..muzik skrg boleh mnjadi suatu mesej or bahan dakwah sesetengah org..mungkin cara lain payah nak disampaikan..muzik maybe salah 1 kaedah yg boleh disampaikan di samping memberi hiburan..

Jadi bile dengar lagu tu, jangan dengar utk hiburan saje tapi ambil isi lagu tu dan fahaminya..DAN pilihlah lagu yg boleh memberi faedah..

-SEKIAN-

No comments:

Post a Comment