Saturday, August 20, 2011

Rezeki Ramadhan

Bile ckp pasal rezeki ni, org akan tbayang duit dan makanan...kan?? Tapi rezeki ni meliputi semua..keperluan asas, ilmu, rohani, malah jasmani. Kat sini biar aku borak pasal rezeki aku di bulan ramadhan tahun ni.



Firstly aku bersyukur sangat2 sebab dapat sambut awal ramadhan dgn FAMILY TERCINTA. Alhamdulillah, dapat rase masakan mak utk berbuka puasa. Masakan mak memang sedap. Masakan mane yg tak sedap kalo dr air tangan ibu kite sendiri. SAYANG MAK!!!!

Seterusnya, before aku blk ke Johor, mak abah beli kan aku printer. WAHH!! Kalau mcm ni mudah la kerja aku nak print out paperwork. Alhamdulillah. Terima kasih mak abah! SAYANG MAK ABAH!!

Pagi ramadhan ke4 bersamaan dgn hari khamis, aku dapat msg dari manager 7E, die kate "Afif nanti bile free datang amek cek. Ade balance gaji awak." WHAT?! Aku terdiam bace msg tu. Sebab seingat aku aku dah habeskan gaji aku utk barang2 ke UTHM ari tu. Ade lagi balance?? Petang esoknye aku g stor 7E. Manager dah blk tapi Kak Timah ade lg. Wah..comel lg Kak Timah. Rindu kat die! Kak Timah yang tlong serahkan cek tu kat aku. Happy cause ade balance RM376. Tak sangke laa....Alhamdulillah.....

Setibanya di UTHM, aku sampai petang. So, aku cadang nak g bazar dgn member. Dah ajak kitorg pon gerak ke Parit Raja. Mcm dah lewat kot. hehehe makanan mcm dah nak habes dah. Round2 ade la beli sdikit. Part last kitorg nak beli air tapi payah nak cari. Aku dgn sorg member ni pon jalan la cari air. Sampai 1 tempat tibe2 ade brother ni jerit.."Air! Air! 3 bungkus RM2!!" kitorg pon terkejot. Ape lagi kitorg pon sapu la. Mule2 igt satu bungkus RM1. Maybe penghabisan stok kot.heheheh Alhamdulillah..

Hmm...maybe pada mulenye aku rancang tok berbuka di bilik je tapi lama kelamaan aku rase kosong walaupun cukop dgn makanan yg ade. Well aku pon start g berbuka puasa di masjid. Nak try. Selangkah je ke masjid aku nmpk dulang2 sudah tersedia dan member aku pon ade. Aku pon join la dgn dorg. kat masjid ni org2 kat sini makan dlm dulang beramai-ramai. Azan je, kitorg start bace doa dan makan. Walaupun makanan yg disediakan tu biase2 dan tak berapa nak banyak tapi kitorg terasa keenakan dan kekenyangannya bile makan bersama rakan taulan. Ini lah hikmah makan dalam dulang, berkongsi same rasa.

4 org 1 dulang

Dalam kesabaran di bulan ramadhan ni, budak2 UTHM yg mohon PTPTN sesi 2 heboh pasal duit tu dah bank-in. hahahaha mane tak sukanya, banyak duit maasok. Ade 1 hari tu aku cek la. Yup. Dah ade dlm akaun aku. Mase yg same gak aku terdetik hati nak cek akaun lame aku. So aku pon buka la and ade balance RM376.15. Eh?? Ooooh.. baru teringat balance gaji aku dulu. Abah bank-in kan. Alhamdulillah rezeki2..

Kuliah still berjalan mcm biase. Hari selasa kuliah fizik habes lewat. 6.15 petang. So, terasa malas nak rush bersiap nak berbuka di masjid. Aku bercadang nak buka puasa kat luar. For the 1st time! So aku ajak la 2 org member. Asalnye sorng lagi tu taknak join sebab takde duit tapi niat aku biarlah same2 rase nikmat berbuka tu bersama. So aku ckp la kat die yg aku blanje and die terus blari turun ke bustop..hehehe Rezeki la katekan, jangan ditolak. Smpai kat McD kitorg amek tmpat and order makanan. Sampai waktu, kitorg pon berbuka puasa. Ni lah 1st time aku berbuka puasa di McD dgn member.

Ni la juadah kami..BIG MAC!!!!

Koko still ade time puase ni..haih~ sabar je la kan..time tu member aku cakap ade bubur lambuk kat masjid. Time tu la aku rase mcm dah terlepas la bubur lambuk tu...nasib2..habes je koko aku pon blk la. Time ontheway ontheroad, tibe2 ade kereta berhenti sebelah kitorg. "Dik, nak bubur lambuk tak?" Aku dah terdiam dah. Kawan aku lak sibuk ckp "Haah, die yang bubur.." siap tunjuk kat aku. Entah bile aku ckp nak bubur tu entah la.  Akak yg dalam kereta tu pon bagi 3 bungkus. 1 utk aku 2 lg ade kat member aku tu pandai la die agihkan kat sape2 nnti. hehehe rezeki2 Alhamdulillah...

Ramadhan berjalan seperti biase. Cuti pon makin dekat ni. Classmate pon mule mrancang nak buka pasa bersama. Aku pon ade tfikir gak. Lontaran tu dah aku hebohkan ade yg meneriam dae yg sebaliknya. Normal la tu. 1 hari di petang jumaat, aku tdengar yg classmate aku rancang nak gather buka puasa kat KFC parit raje tu. Macam best. Nak join. Tapi aku tnye member aku die tak dapat nak join walaupun dirayu. T.T tapi takpe kot sebab die kate "kite tunggu la hari selasa nanti, bru best.." So aku setuju je la. And berbuka je kat masjid. Sampai je kat masjid tibe2 lak masjid ade program dgn anak-anak yatim. Makanan kat masjid pon jadi meriah sebab lain daripada yang lain. Daripada takde kuih tibe2 hari tu ade kuih disediakan. Makan still dlm dulang. So aku join dgn member aku tadi. Menu hari tu ialah Nasi Beriyani!!! Perrggghh.. TERANGKAT~ kuih pulak banyak melambak. Memang pulun habes laaa..hahaha Siape kate hari tu takde rezeki?? Ade je..cume lambat ckit. Alhamdulillah..

Nasi Beriyani+kuih mueh~

Alamak cuti dah dekat ni. beg baju tak beli lagi. Aku pon cadang nak beli beg baju tu kat parit raje dgn member STJ. Set! On je~ Dah smpai sane aku bwk RM50 je dek..harap2 ade la beg yng harge die bwh RM30. Round2 tak jumpe. Last round jumpe 1 kedai. Nampak la 1 beg harge die bawah RM30 so aku pon pilih la..tapi besae sgt la. So aku pilih la yg sebelah die. Kecik ckit. Harga same kot. Letak kat kaunter skali die scan RM40 la derr~ hamek ko! Tinggal RM10 je..nak makan ape ni?? Member lak ajak g KFC..choi~ Last last member aku sorang ni belanje. Ape lagi..on laaa. THANKS!! Alhamdulillah....


GIGS_X; Apek & Kucing

Alhamdulillah..ni la rezeki yang telah Allah limpahkan kepada diri ku dlm bulan ramadhan ni..dlm mase yg akan dtg maybe ade lagi..sape tau.. Yang Maha Esa sahaja yang tahu.
Sesungguhnya setiap di muka bumi ini ade rezeki mereka masing-masing yg telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. So, SABAR itu penting sebenarnye..Kuat sabar, besarlah nikmat yg kite dapat nnti.
^.^

No comments:

Post a Comment