Friday, April 13, 2012

itulah dia...(again)

Baru je aku post entry pasal judgemental (Itulah dia...), kuar lagi 1 video kat youtube pasal benda yang sama oleh seorang budak perempuan ni..
Dah macam jadi isu hangat pulak...tapi video ni ada kaitannya dengan pandangan dlm Islam. Pandangan sesama Muslim. Sebab majotrity di Malaysia ni orang Islam. Lets check it out!

p/s: bagi yg x faham bahasa Inggeris tu, harap ada yg tolong translate kan :)


Cik adik ni cuba menerangkan bahawa penting yang pandangan/ penilaian dari sudut yang positif. Lebih baik kita selidik dahulu sebelum menilai sesuatu benda tu. Dan jangan sesekali mengubah persepsi diri terhadap benda yang kita dah nilai. Mcm contoh yg dah diberitahu oleh cik adik ni. Cuba contohi sifat Rasulullah S.A.W. walaupun Rasulullah tahu musuh nya macam mana, tapi baginda tak pernah mengubah persepsi dirinya. Tak pernah sombong atau bangga. Hanya merendah diri, sentiasa positif dan berusaha mencari yg lebih baik. Itulah sifat baginda..

Apepun nak mengubah seseorang tu bukan nya mudah dan bukan nya sekelip mata boleh berubah. Memerlukan ketabahan, kesabaran malah masa untuk melihat evolusi yang diingin. Selagi ada usaha dan niat di hati tu betul, selagi itu urusan berjalan lancar. InsyaAllah.

Sekian
Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment