Saturday, March 31, 2012

Boleh ke tak boleh??


Boleh ke tak boleh kita jadikan Rasulullah itu sebagai IDOLA?
1 persoalan yang lama membelenggu dalam kepala aku dari aku sekolah dulu. Idola atau Inspirasi?
Aku pun tak bape ingat time tu tp still menjadi persoalan bg aku. 
sebab dulu seorang ustazah pernah bertanya dalam 1 kelas, "Siapakah idola pelajar sekalian?"
Ramai dikalangan pelajar menjadikan tokoh-tokoh mahupun selebriti terkenal menjadi idola mereka. Dan ada juga menjadikan Rasulullah sebagai idola. Ustazah tu pun tanya lagi, "Rasulullah jadi idola kamu?"
Anda yg baca ni jangan salah anggap pula t'hadap ustazah tu.
Ustazah tu kata "Bukan tak boleh jadi idola, tapi apabila Beliau dijadikan idola, beliau seperti sama taraf dengan idola seperti selebriti/artis/ahli politik yang lain. Walhal Rasulullah amat tinggi tarafnya."
Itulah pendapatnya tentang idola.

Dari situ la aku confuse. Selama ni aku hanya menjadikan Rasulullah sebagai inspirasi dalam hidup aku. Adakah itu salah? Kalau ada siapa2 dapat membantu aku, sila tinggalkan pesanan di bawah. Harap anda dapat membantu aku yg dlm kemusykilan ni. Terima kasih.

Sekian
Assalamualaikum..

1 comment:

  1. idola means someone yang kita nak ikut.. x kisah la sape pon idola kita tu.. but pastikan ianya membawa kita ke arah yang lebih baik la.. so, Rasulullah itu seharusnya menjadi idola setiap muslim... part yang sama taraf tuh, sebenarnya itu disebabkan ramai orang menganggap yang idola tu mesti seorang selebriti.. tp,sedangkan kalau kita jadikan bdk yg pandai yg satu kelas ngan kita tu org yg kita nak jadi, then itulah idola kita.. thats it.

    ReplyDelete